
Hva skjer når det blir for lett å ta opp et lån på 100 millioner? Jeg møtte en gründer som hadde laget en helt rå løsning.
Det gikk så kjapt og smertefritt å refinansiere lån at brukerne følte de hadde spart millioner – uten å svette en gang. Og det hadde de faktisk også. Enkelt, trygt, oversiktlig. Det vi kaller ekte god UX.
Jeg jublet. Gründeren… not so much.
Han hadde en klump i magen. Ikke fordi løsningen ikke funket – men fordi det funket for godt. Hva hvis folk nå tok opp altfor store lån, uten å tenke seg om, fordi de følte de hadde kontroll? Hvor går grensa mellom en god opplevelse – og et dårlig valg?
Det er jo ikke designen sin feil at folk tar dumme valg, tenker du kanskje. Og nei –heldigvis. Med mindre man faktisk driver med lureri eller manipulasjon, da. Men design kan gjøre det veldig enkelt å ta dumme valg. Og da må vi være litt ekstra på vakt.
Å ta opp et stort lån bør kanskje ikke føles like friksjonsfritt som å kjøpe en togbillett. Det bør svi litt i mageregionen. Ikke fordi vi liker å plage folk – men fordi økonomiske valg faktisk er alvor.
Å bygge en løsning som er både god og etisk riktig – det er alles ansvar. Ikke bare UX-eren i hjørnet med post-its og matchalatte.
Her snakker vi produkteiere. Utviklere. Jurister. Økonomer. Sjefer. Styret. Og hei, investorer – vi ser på dere også. Hvis hele laget ikke snakker sammen om de vanskelige valgene, ender vi fort opp med en løsning som er smooth på overflaten – men litt sketchy på innsiden.
Da jeg stod i kassa (hei, studentjobb i møbelbutikk!), kom det inn et par som nettopp hadde kjøpt et splitter nytt kjøkken – betalt med egne penger, rett fra brukskontoen. Så gikk leverandøren konkurs, og kjøkkenet? Det kom aldri. Nå sto de der igjen, måtte kjøpe nytt, og lurte – ganske forsiktig – på om vi også kom til å gå konkurs.
Det var vondt å høre. Hadde de brukt kredittkort, ville de vært dekket.
Så ja – noen ganger er kreditt redningen, ikke problemet.
Vi lager gode, sømløse, tiltalende løsninger. Sånn at folk slipper å føle seg dumme når de navigerer i vanskelige ting.
Men samtidig må vi tørre å sette på bremsene når det trengs.
Ikke for å være vanskelig. Men fordi det er vårt ansvar å hjelpe folk å være den beste versjonen av seg selv – også når de trykker "Utbetal pengene".