
I år 2000 ga en kollega meg en bok som satt spor: Jakob Nielsens “Designing Web Usability”. Den "ble Bibelen vår" da vi utviklet nettsider (i tables og Dreamweaver, ja) på begynnelsen av år 2000. Hvor utdatert er den boken i dag?
På 1990- og tidlig 2000-tall skrev Jakob Nielsen flere bøker og artikler, som ikke bare har formet hvordan jeg tenker, men hvordan de fleste av oss som jobber med brukeropplevelse på nett tenker. Mye av det kan virke selvfølgelig i dag – men det er nettopp poenget: Disse prinsippene er fortsatt gyldige fordi de bygger på hvordan vi mennesker oppfører oss. Ikke teknologi.
I 2025 hører du som kunde at designerne snakker om AI, mikrointeraksjoner, stemmestyring og dark mode. Da er det lett å tro at alt er nytt. Men ser vi på hvordan folk faktisk bruker digitale tjenester, så ligner det mistenkelig mye på det jeg leste om i år 2000.
“People rarely read web pages word by word; instead, they scan the page, picking out individual words and sentences.”
– Jakob Nielsen, 1997
Jeg opplever stadig at kundene mine har en stor tro på at brukere setter seg godt til rette i godstolen, finner frem en kaffe, åpner nettleseren, skriver inn nettsideadressen og klikker og leser seg gjennom alt som står skrevet.
Men de fleste gjør ikke det.
Enten det er en innstilling i en app, et skjema på Altinn, eller forsiden til en nettbutikk … folk skanner, hopper, og klikker i vei. Akkurat som for 25 år siden.
For å illustrere. Få mennesker på nett har samme handlingsmønster som jeg har i en fysisk Søstrene Grene-butikk. Der går jeg rundt for å titte og la meg inspirere, og tar meg gjerne god tid.
Digitalt, derimot, går man til nettsiden eller appen for å løse en oppgave. Og komme seg ut derfra igjen. Kjappest mulig.
Eller som Nielsen sa allerede i 2000:
“Users don’t want to learn. They have real work to do and want to get things done.”
Jakob Nielsen var tidlig ute med å minne oss på at brukeren ikke har endret seg i takt med teknologien. Det som har endret seg, er forventningene. Vi aksepterer ikke lenger dårlig design, og så har vi heller ikke blitt mer tålmodige.
“On the web, usability is a necessary condition for survival. If a website is difficult to use, people leave.”
– Jakob Nielsen, 2000
Nyere studier bekrefter også at Nielsen fortsatt er on point. Blant annet viser en rapport fra GoodFirms (2023) at 42% av folk forlater et nettsted på grunn av dårlig funksjonalitet, og 38% på grunn av dårlig innhold og struktur. Dette er ikke fancy UX-innsikt. Det er bare helt grunnleggende.
Vi husker vel alle de "blinkende" bannerne og auto-avspillende musikk på nettsider i gode gamledager. Nielsen kalte dette for “banner blindness”. Allerede i 1997 observerte han at folk lærte seg å ignorere alt som lignet på reklame, uavhengig av om det faktisk var reklame eller ikke.
Vi kjenner igjen den samme effekten i dag. Hvis noe blinker, beveger seg eller om innlegget ditt på Insta har tekst på seg, ser det “for kommersielt” ut, og hjernen vår tenker: "Uinteressant! Neste!!"
“Users almost never look at anything that looks like an advertisement, whether or not it actually is one.”
– Jakob Nielsen, 1997
Dette betyr at når du prøver å gjøre det viktigste budskapet på siden din ekstra synlig, men pakker det inn i noe som ligner på reklame – så forsvinner det.
Et av Nielsens mest siterte poenger er kanskje et av få, som må oppgraderes noe.
“You have 10 seconds to convince the user to stay on your page.”
– Jakob Nielsen
I dag vet vi at vi kanskje har halve tiden, 3–6 sekunder. Google Research og Nielsen Norman Group (ja, det er samme Nielsen) har begge vist at rask lastetid og tydelig innhold i toppen av siden er avgjørende for konvertering. Likevel fyller vi skjermen med store bilder, rolige fades og utydelige verdiforslag. Eller glemmer hvor verdifullt klarspråk er.
Vi trenger ikke jakte på det nyeste og mest avanserte hele tiden. Heldigvis er det slutt på tiden da kunden ønsker seg hele nettstedet laget i Flash (som en stor jernvarekjede faktisk ønsket seg, og fikk fra oss, i 2006. De nettsidene varte i ett år – og kjeden er konk.)
Vi må bruke tid på å gjøre det enkle på en god måte. Gode gamle prinsipper om:
Som Nielsen sier:
“Consistency is one of the strongest contributors to usability.”
Så neste gang vi sitter i et designmøte og noen foreslår å gjøre noe "litt annerledes", kan det være verdt å spørre:
Internett har utviklet seg! Verktøyene våre har utviklet seg. Designtrender har kommet og gått. Men brukerne? Vi prøver fortsatt bare å få jobben gjort – fort og enkelt.
Jakob Nielsens observasjoner holder fortsatt vann. Kanskje ikke fordi det var spesielt futuristisk, men fordi han tok utgangspunkt i noe som aldri går ut på dato:
Hvordan mennesker fungerer.