
Vi snakker om manipulativt design og hva UU-tilsynet faktisk tester for – hvordan NAV bygger inn etikk i designsystemet sitt, og hva WCAG 3.0 har i ermet for fremtiden.
Vi vet jo alle at universell utforming handler om tilgjengelighet. Om at alle skal kunne bruke digitale løsninger – uansett forutsetninger. Men det handler også om noe mer.
Nemlig tillit. Transparens. Og å ikke dytte brukeren ned i en felle med glatt UX og små bokstaver.
Så hvorfor sier ikke WCAG 2 eller Uu-tilsynet noe som helst om dark patterns, altså designgrep som bevisst får deg til å gjøre noe du ikke ville gjort om du visste bedre?
Vel… kanskje gjør de det. Bare litt mer elegant.
Dark patterns, eller manipulativt design, handler om å manipulere brukerens opplevelse. Du kjenner dem:
WCAG 2.0 sier ikke rett ut at du ikke får lov til å drive med dette. Men de legger opp til noe helt annet.
Retningslinjene deres bygger nemlig på prinsippene:
Forståelig. Forutsigbart. Brukerkontrollert.
Og la oss si det helt tydelig – dark patterns er ingen av delene.
Det norske Uu-tilsynet følger WCAG-standarden. De tester altså ikke direkte for manipulerende design.
Men når de sier ting som at “brukeren skal forstå hva som skjer” og at “lenkers funksjon ikke skal være villedende” – så vet vi hvor de står.
De sier det ikke med store bokstaver. Men de sier det.
Og i praksis betyr det:
Hos Nav har de ikke bare tenkt på tilgjengelighet som noe man krysser av på en sjekkliste. De har bygd etikk inn i selve grunnmuren. Gjennom designsystemet Aksel har Nav laget egne retningslinjer for hvordan etikk skal tas på alvor i hele innsiktsprosessen – fra planlegging, til gjennomføring, til hvordan funnene formidles videre i teamet.
Her handler det ikke bare om å “involvere brukeren”, men om å gjøre det på en måte som ivaretar folks integritet, sårbarhet og reelle behov.
De stiller spørsmål som:
NAV sier det så fint selv:
Lojaliteten vår som innsiktsarbeidere skal derfor være til deltakerne i arbeidet, og ikke de som har igangsatt eller står ansvarlige for at innsikten skal produseres.
Kilde: aksel.nav.no
Det er lett å tro at designsystemer først og fremst handler om farger, komponenter og spacing. Men Aksel minner oss på at et godt system også handler om verdier – og at etisk refleksjon er like viktig som universell utforming og konsistente ikoner.
Og mens NAV viser vei her hjemme, skjer det ting i det store utland også. For WCAG 3 er på vei – og denne gangen har retningslinjene fått seg et moralsk løft.
Blant det nye som foreslås finnes min personlige favoritt: Avoid deception. Det å unngå villedende interaksjoner, skjulte valg, utydelige avmeldingsmekanismer og snikete navigasjon som forvirrer mer enn det hjelper.
Det er fortsatt “bare” et utkast, og WCAG 2 gjelder enn så lenge. Men når WCAG 3 en dag blir offisiell, er det lite som tyder på at Uu-tilsynet ikke vil følge etter med sine krav.
Det betyr at universell utforming ikke bare handler om kontraster og tastaturnavigering.
Det handler også om samvittighet.
Om å lage løsninger der folk forstår hva de gjør.
Der de kan ombestemme seg.
Der de får tid.
Der ingenting sniker seg stille inn.
Vi snakker altså om etisk brukeropplevelse.
Og derfor vil en løsning som følger WCAG ofte – kanskje ikke så overraskende – også være en løsning uten manipulativt design.
For når du bygger noe som skal være forståelig, forutsigbart og inkluderende, så blir det lite rom for lureri.