Skal konsulenter ha sterke meninger?

Før, under og etter valget har jeg med interesse sett bransjekolleger ytre politiske meninger på LinkedIn og Facebook. Vi blir og forblir konsulenter fordi vi har meninger. Hvor går grensen for når vi skal snakke høyt om meningene våre og ikke?

Et av få tilgjengelige bilder av kommentarfelt-krigeren Johannes

Jeg har sterke meninger. Både i og utenfor faget mitt. 

Jeg er en kommentarfelt-kriger på Facebook, og er ofte i diskusjoner med rasister og Pride-hatere. Jeg har fått drapstrusler i Facebook-kommentarfeltet (akkurat den ene var kanskje litt fortjent), og jeg har venner og kunder, som jeg er connecta med på Facebook, som både underholdes og forferdes av at jeg tør bruke tastaturet som våpen i krigen mot frykten for det fremmede.

Men på LinkedIn er jeg en litt kjedelig fyr. Der deler jeg faglig innhold, gratulerer folk jeg kjenner med ny jobb, og trykker "celebrate" på gode innlegg – om jobb.

Så spørsmålet mitt er … skal vi konsulenter være umenneskelige på LinkedIn? Vi må, og skal ha, meninger som hjelper kundene våre å lage gode løsninger, som utgjør en forskjell. Men skal vi også tørre å mene noe om ting som går langt utenfor fagfeltet vårt?

Noen tør

Espen Klem, en tidligere kollega og nå en bransjekollega i KnowIt, turte ytre seg i valgkampen. Selv om han er konsulent, og på samme måte som meg er avhengig av å fremstå som en spiselig konsulent. Mulig havnet han på noen rekrutterere sin no-go-liste? Eller kanskje han fremstår som mer troverdig, som en konsulent som du vil få “reine ord for penga” fra, når du leier han inn som interaksjonsdesigner?

Skjermdump av deler av en lengre diskusjon på LinkedIn.


I faget vårt er det udelt positivt å ha meninger.
Det er min klare mening. Hyrer du meg inn som tjenestedesigner, og jeg ikke kommer med mine meninger basert på dataene og kundeinnsikten vi har … så har jeg ikke gjort jobben min.

Jeg er aldri redd for å kjempe for noe, slik som jeg gjør i VY. Der griper jeg enhver mulighet for å kjempe for bedre løsninger for reisende i rullestol. Det mener jeg er utelukkende positivt; at jeg som brukeropplevelsedesigner gjør det jeg kan for å skape bedre brukeropplevelser for alle.

Jeg hadde også sterke meninger i forkant av valget – om hva som var riktig strategi for landet vårt. De deler jeg ikke med dere her, og de deler jeg ikke på LinkedIn. Og faktisk heller ikke på Facebook, i denne valgkampen.

Grunnen?

Fordi jeg er redd for at du som jeg skal møte i neste kundemøte kanskje står “på den andre siden”. At du er uenig med mitt politiske syn, mitt syn på religion, mitt syn på EU, mitt syn på abort … 

Og at vår uenighet skal føre til at de velger en annen konsulent.


Jeg kan komme på argumenter både for og mot det å ytre seg politisk som konsulent:

Argumenter for

  • Ekte-het bygger tillit: Folk (kolleger, klienter) setter pris på ærlighet og integritet. Dersom jeg tydelig viser hva jeg står for, kan det gjøre meg mer attraktiv for de som deler mine verdier.
  • Personlig merkevare: Det å ta standpunkt kan skille meg ut i mengden, gjøre meg mer minneverdig og bidra til å tiltrekke oppdrag/kunder som liker mine verdier.
  • Engasjement og dialog: Politisk ytring kan skape diskusjon, refleksjon og vise at man er oppdatert og engasjert, noe som kan være positivt for faglig troverdighet.
  • Psykisk velvære: Å skulle "spille en rolle" kan være slitsomt over tid.

Argumenter mot

  • Kundene kan reagere negativt: Kunder eller samarbeidspartnere kan ha andre politiske syn og kan trekke seg fra samarbeid om de føler at jeg tar standpunkt som utfordrer deres.
  • Karriere og “salgbarhet”: Vi konsulenter kan være redde for at politiske ytringer gjør oss mindre attraktive for rekrutterere.
  • Risiko for misforståelser: Politisk stoff kan oppfattes ulikt, sende feil budskap eller uten nyanser “backfire”.
  • Kollegiale relasjoner: Kollegene mine kan føle seg ukomfortable. Det kan skape spenninger og svekke samarbeid.

 

Skal en konsulent ytre seg om hva han synes om denne fyren, for eksempel?
 

Tematikk har kanskje noe å si?

Uansett for og mot å ytre seg politisk, har det kanskje noe å si hva vi mener noe om.

Å engasjere seg mot rasisme og for inkludering, er neppe brannfakkelen som setter fyr på de største mulighetene for oppdrag.

Men kan en konsulent også være engasjert i lokalpolitikken? Og være på listen til Venstre? Eller FrP? Eller NKP?

Kan en konsulent skrive innlegg på LinkedIn om viktigheten av ytringsfrihet? Og kan den samme konsulenten være medlem i SIAN , og legge ut bilder av demonstrasjonen i helgen – der hen snakket om hvordan hen utøvde den?

Og hva hadde konsekvensen vært om en konsulent la ut en mening om viktigheten av at Israel skulle kunne få forsvare seg?

Så hva blir anbefalingen?

På neste samling i din bedrift, ta opp temaet og bli enige om retningslinjene internt og hos oppdragsgiver.
Hva er vi enige om som er akseptabelt, og hva er ikke? Hvilke temaer kan vi mene noe om, og hvilke skal vi holde oss unna?

Velger du å ytre deg på LinkedIn om annet enn fag? Vær tydelig på at ytringen er personlig – ikke representerer arbeidsgiver!

Og bruk hue når du velger sak og tone. Argumentér fremfor å provosere. Og bruk fakta.

For all del:

Ikke legg bånd på deg som konsulent når det kommer til faget ditt. Det er derfor vi er konsulenter, fordi vi mener vi kan det vi holder på med, og vi ønsker å kjempe for å lage de aller beste løsningene – som føles verdt for brukeren å ta i bruk.

Hvis du har lyst: Gå inn på delingen av dette innlegget på LinkedIn – og del meningene dine!
Kanskje er de helt motsatte av mine, men da har vi startet en diskusjon.
Det mest interessante her er jo å høre hva andre konsulenter tenker om temaet. 

Del historien på LinkedIn
Denne historien er er skrevet av
Johannes

Gi en feedback eller følg på LinkedIn.

Flere historier

Text Link
Text Link
Text Link

Kontakt Johannes, eller legg igjen navn og e-post så kontakter vi deg.

Bli kontaktet av oss

Tusen takk! Da hører du fra oss snart ☺️
Hm ... Her var det noe som ikke stemte. Har du fylt ut alle felt?
Frydelogo