
I mange utviklingsprosjekter jobber flinke folk med gode intensjoner. Det er laget sprintplaner, budsjetter og roadmaps. Likevel skjer det altfor ofte at brukerne ikke forstår løsningen, at bestilleren blir skuffet – og at teamet sitter igjen og lurer på hva som gikk galt.
For endel år siden var jeg på en prosjekttur til Ecuador for å besøke et bistandsprosjekt i Guayaquil. Vi skulle rundt omkring og treffe de som jobbet på barnehjemmet, de som drev hjelpearbeid på skoler og de som jobbet i mikrokreditt-prosjektene.
Alle snakket spansk.
Ikke jeg.
Utover å bestille en øl (som jeg ikke liker), kunne jeg kun si “god morgen!” og spørre “hvordan har du det?”. Uten å forstå svaret.
Da var jeg utrolig glad for at rogalendingen Andreas, som bodde og jobbet i Guayaquil, kunne oversette for meg. Og ikke minst at han kunne oversette kulturelle usagtheter, som jeg ikke fikk med meg.
Men jeg smilte og nikket, da. Og gjorde mitt beste.
Sånn er det i utviklerteamene våre også.
Problemet er sjelden at noen har gjort en dårlig jobb.
Problemet er at ingen har oversatt brukernes behov til de som til syvende og sist utvikler løsningen.
Og når ingen oversetter, oppstår misforståelser.
Brukerne snakker om følelser og frustrasjoner. Bestillere snakker om mål og KPI-er. Utviklere snakker om løsninger og systemer. Alle gjør vi så godt vi kan, men vi snakker forskjellig språk.
Og da skjer det som oftest skjer:
- Brukeren sa én ting.
- Bestilleren tolket det på sin måte.
- Utviklerne bygde det de trodde skulle bygges.
Resultatet? En løsning som teknisk fungerer, men som ikke løser behovet.
En god UX-designer er ikke bare en som "lager skjermer". Hen er bindeleddet mellom alle disse språkene. En tolk som kan:
Som Don Norman skrev i boka The Design of Everyday Things (fritt oversatt til norsk):
“Godt design er faktisk mye vanskeligere å legge merke til enn dårlig design, fordi godt design matcher så godt behovene våre, at det blir usynlig.”
UX-designere jobber nettopp for å gjøre systemer forståelige og naturlige å bruke. Ikke fordi brukerne skal tenke “oi, så fin knapp”, men fordi de ikke skal trenge å tenke i det hele tatt.
Når en UX-designer er med fra start:
Jesse James Garrett skriver i The Elements of User Experience (igjen oversatt til norsk):
“Brukeropplevelse handler ikke om teknologi. Det handler om hvordan folk føler seg når de bruker produktet ditt.”
Men selv om det vi lager ikke handler om teknologi, lager vi bedre løsninger dersom de som skriver kodene veldig godt vet hva vi skal oppnå. Og “hvordan folk føler seg” når vi koder det vi koder.
Selv om UX-designeren ofte må fungere som tolk, burde det ikke alltid være nødvendig. I det perfekte teamet har alle en felles forståelse av hva brukerne trenger. Ikke bare gjennom PowerPoints eller Jira-tickets, men gjennom egenopplevd innsikt.
Derfor: Skal du virkelig få fart på produktutviklingen?
Invitér utviklere og produkteiere med inn i brukerintervjuer og tester. Ikke nødvendigvis for å stille spørsmål, men for å observere.
“Den største verdien av et bilde, er når det det lar oss legge merke til tingene vi aldri hadde forventet å se.”
– John Tukey, statistiker og pionér innen dataanalyse
Når flere i teamet får sett brukeren selv, blir det mindre behov for oversettelse.
UX-designeren slipper å være tolk og kan heller bruke tiden sin på å lage den beste løsningen på det vi alle vet er utfordringen.
Som en veldig klok kollega og teamleder sa til oss for noen år siden:
“Alle burde vite det alle vet”. Så send med en utvikler som observant på neste brukertest.